همه چیز در مورد لوله جدار چاهی فولادی!!!!

همه چیز در مورد لوله جدار چاهی فولادی!!!!

پاسخ سوالات شما در مورد لوله های جدار چاه

🔹لوله جدار چیست و چگونه تولید میشود؟

لوله جدار چاه لوله ای از جنس ورق فولادی میباشد که پس تغییر شکل ورق توسط دستگاه به شکل لوله در آمده و دو سر ورق توسط الکترومغناطیس به هم جوش میخورد. در نتیجه اکثر لوله های جدار فولادی با همین روش تولید میشوند. منتها نوع دیگری از لوله جدار وجود دارد که بدون درز (مانیسمان) میباشد و به علت گران بودن به ندرت مورد استفاده قرار میگیرد و غالبا در کشور ما منظور از لوله جدار این نوع لوله نیست.

🔹چرا لوله جدار در دیواره چاه گذاشته میشود؟

علت استفاده از لوله جدار جلوگیری از ریزش دیواره چاه میباشد.

🔹در انتخاب لوله جدار چاه به چه عواملی دقت کنیم؟

مهم ترین عواملی که در انتخاب لوله جدار چاه حائز اهمیت است شامل ضخامت ورق لوله و کیفیت جوش لوله میباشد. هر چقدر ضخامت لوله بیشتر باشد عمر و دوام آن در چاه بیشتر است. بنابراین در مناطقی که آب اسیدی یا ترش میباشد باید از ضخامت های بالاتر استفاده کرد. کیفیت جوش لوله هم باید بطور یکنواخت و بدون درز باز باشد، بطوری که در سراسر لوله دو سر ورق به هم جوش خورده باشد. لوله های با درز باز درجه 2 محسوب میشوند. هیچگونه پیچیدگی خاص دیگری در این انتخاب وجود ندارد.

🔹لوله جدار چاه در چه سایز هایی تولید میشود؟

لوله های جدار چاه عمدتا از سایز 8 اینچ تا 16 اینچ با ضخامت های 4 میلی متر به بالا تولید میشوند. طول این لوله ها 6 یا 12 متری میباشد.

🔹شیار زنی(مشبک کاری) لوله جدار چاه چرا و به چه مقدار انجام میشود؟

شیار های لوله جدار محل ورود آب از دیواره چاه به درون چاه میباشند.
اصولا لوله های انتهایی چاه که محل ورود آب از دیواره چاه هستند را مشبک میکنند. اینکه چند متر از لوله مشبک باشد و چند ردیف شیار داشته باشد اصولا توسط حفار منطقه بصورت تجربی معین میشود. تعداد شیارها عمدتا 8 تا 12 ردیف و گاهی بیشتر میباشد.

🔹تفاوت شیار زنی دستی و لیزری چیست؟

از نظر عملکرد کاری اگر روش کار صحیح باشد شیار زنی با دست یا لیزر تفاوتی ندارند. ولی از نظر ظاهری شیارزنی با لیزر منظم تر و زیباتر به نظر میرسد.

نویسنده: امیرعلی فولادگر (کارشناس فولاد)