تفاوت گالوانیزه گرم و سرد چیست؟؟

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد چیست؟؟

لوله گالوانیزه گرم چه فرقی با گالوانیزه سرد دارد؟

به طور کلی آبکاری یا پوشش دهی لوله گالوانیزه ، به معنی قرار دادن و تثبیت یک پوشش از عنصر روی بر روی لوله های آهنی یا فولاد به منظور دستیابی به برخی خواص ویژه می باشد. در تعریف، این فرایند یکی از روش های محافظت از خوردگی است که توسط پوشاندن فلز مادر توسط لایه ای از فلز روی انجام می شود. در این حالت پوشش به مرور زمان خورده شده و فلز مادر محافظت می شود. میزان مقاومت پوشش متناسب با ضخامت آن است.

🔹روش گالوانیزه سرد، از طریق الکترولیز نمک های روی در داخل یک محلول آبی، هر قطعه ای از قبیل لوله یا هر جسم آهنی دیگر پوشش داده می شوند. اصل این روش با استفاده از الکترولیت اسیدی نیز انجام می شود. در این روش ضخامت پوشش لایه روی ایجاد شده کمتر از ضخامت لایه روی در حالت غوطه وری گرم بوده و معمولا در مصارف خانگی استفاده می شود.

🔹روش گالوانیزه گرم عملیات پوشش دهی از طریق غوطه وری لوله، پروفیل و یا هر مقطع دیگر در حمام مذابی از روی در دمای 420 درجه سانتی گراد اتفاق می افتد. در این پروسه با دمش هوا می توان ضخامت لایه روی را کنترل نمود.

✅ تفاوت ها:
1- پوشش گالوانیزه سرد خیلی نازکتر از گالوانیزه گرم میباشد. در گالوانیزه سرد ضخامت پوشش روی حدود 10-15 میکرون و در گالوانیزه گرم 50-80 میکرون و حتی بالاتر هم میتواند باشد.

2- در روش گالوانیزه گرم در محل اتصال آهن و روی ترکیب شیمیایی خاصی ایجاد میشود که حتی درصورت خراشیدگی از زنگ زدگی محافظت میکند. به اصطلاح عامیانه فلز روی به درون آهن نفوذ میکند.

3- در نتیجه عمر مفید خاصیت ضد زنگی در گالوانیزه گرم چندین برابر گالوانیزه سرد میباشد.

نویسنده: امیرعلی فولادگر(کارشناس فولاد)